Στη σημερινή ταχύτατα εξελισσόμενη αγορά, οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμόζονται συνεχώς για να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Ο ψηφιακός και οργανωτικός μετασχηματισμός είναι δύο θεμελιώδεις παράγοντες (και προκλήσεις συνάμα) που μπορούν να προσφέρουν ανταγωνιστικότητα, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, να ανταποκρίνονται ταχύτερα στις αλλαγές και να παρέχουν ανώτερη εξυπηρέτηση πελατών.
Ψηφιακός Μετασχηματισμός: από την Καινοτομία στην Ανταγωνιστικότητα
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αφορά απλώς την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Περιλαμβάνει το συνολικό επαναπροσδιορισμό του τρόπου λειτουργίας της επιχείρησης. Μπορεί να περιλαμβάνει την αυτοματοποίηση διαδικασιών, τη χρήση ανάλυσης δεδομένων για λήψη στρατηγικών αποφάσεων, καθώς και την εισαγωγή προηγμένων εργαλείων ασφάλειας πληροφοριών. Η στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού προσφέρει μια σειρά από πλεονεκτήματα στη μικρομεσαία επιχείρηση;
- Τεχνολογική αναβάθμιση.
- Ικανοποίηση εργαζομένων από ένα πιο ευέλικτο εργασιακό περιβάλλον
- Βελτίωση κέρδους με παράλληλη μείωση μη-παραγωγικών εξόδων και χρονοβόρων διαδικασιών.
- Προβολή των υπηρεσιών ή των προϊόντων τους μέσω ψηφιακών καναλιών.
- Δυνατότητα επικοινωνίας με πελάτες και προμηθευτές χωρίς γεωγραφικό περιορισμό.
- Εύκολη και γρήγορη προσβασιμότητα καταναλωτών προς την επιχείρηση (πχ. μέσω apps).
- Διαρκή εξέλιξη με νέα εργαλεία και τεχνολογίες όπως η διαχείριση πελατών (CRM), η οικονομική-λογιστική διαχείριση, η τεχνητή νοημοσύνη, η ανάλυση δεδομένων.
Οργανωτικός Μετασχηματισμός: Η Βάση για Διαρκή Επιτυχία
Μαζί με την επιτάχυνση της υιοθέτησης ψηφιακών τεχνολογιών η εκάστοτε Επιχείρηση πρέπει να λειτουργήσει με πιο γρήγορους ρυθμούς, με οργανωμένο τρόπο, σωστή επένδυση πόρων. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα αποδώσει πλήρως μόνο όταν συνοδεύεται από αντίστοιχο οργανωτικό μετασχηματισμό. Η αλλαγή κουλτούρας και η προσαρμογή των οργανωτικών δομών είναι κρίσιμα στοιχεία για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία. Οι επιχειρήσεις πρέπει να ενσωματώσουν πιο ευέλικτες μορφές διοίκησης, να ενισχύσουν την κουλτούρα της καινοτομίας και να διασφαλίσουν ότι όλοι οι εργαζόμενοι είναι εξοπλισμένοι με τις κατάλληλες δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις.
Ασφάλεια Πληροφοριών: Ένα Βασικό Στοιχείο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού
Ένα βασικό στοιχείο του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η διαχείριση και η Ασφάλεια Πληροφοριών. Με την αύξηση των ψηφιακών δεδομένων, οι επιχειρήσεις εκτίθενται σε νέους κινδύνους που απαιτούν προηγμένες στρατηγικές ασφάλειας. Η προστασία των δεδομένων πελατών, η συμμόρφωση με κανονισμούς όπως το GDPR και η ενσωμάτωση ισχυρών μέτρων ασφαλείας, όπως η κρυπτογράφηση δεδομένων και η αυστηρή διαχείριση πρόσβασης είναι κρίσιμες για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών και της φήμης της επιχείρησης.
Το Μέλλον ανήκει σε αυτούς που Μετασχηματίζονται
Κρίνεται σκόπιμο να γίνει αναφορά στα αισιόδοξα συμπεράσματα της έρευνας του ΣΕΒ αναφορικά με την ψηφιοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων. Καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις ψηφιοποιήθηκαν πέντε φορές ταχύτερα από το μέσο όρο της ΕΕ κατά την περίοδο 2019-2022 και ο ρυθμός μεταβολής της ψηφιακής ωριμότητάς τους διαμορφώθηκε σε 9,2% έναντι 1,9% στην ΕΕ. Ως αποτέλεσμα, οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν πλέον το 70% της μέσης ψηφιακής ωριμότητας στα 27 κράτη μέλη της Ένωσης, ωστόσο παραμένουν ακόμη σημαντικά εμπόδια για την πλήρη κάλυψη του κενού.
Επιπλέον, από την έρευνα του ΣΕΒ, για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων που αξιοποιεί ευρήματα του Δείκτη Ψηφιακής Ωριμότητας (Digital Maturity Index – DMΙ), προκύπτει ότι το 85% των επιχειρήσεων διαθέτουν έστω και κάποιο περίγραμμα ψηφιακής στρατηγικής, το 74% κρίνουν πως διαθέτουν τις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές για να την υλοποιήσουν, το 58% έχουν καθιερώσει αρμόδιους ρόλους, αλλά το 36% αντιμετωπίζουν γενικότερες αντιστάσεις στην αλλαγή. Οι επιχειρήσεις επενδύουν σημαντικά ποσά στις ψηφιακές τεχνολογίες καθώς το 31,3% επένδυσαν πάνω από 1 εκατ. ευρώ ενώ το 64,4% πάνω από 100.000 ευρώ και έως 1 εκατ.ευρώ. Τελος, σύμφωνα με την έρευνα:
- μέχρι το 2025 το 75% αναμένεται να επενδύσει περισσότερα από 100.000 ευρώ.
- η ψηφιακή ωριμότητα συνδέεται και με το επιχειρηματικό μέγεθος: 7 στις 10 μεγάλες επιχειρήσεις κινούνται σε υψηλά επίπεδα ωριμότητας, κάτι που ισχύει μόλις για το 23% των μεσαίων και το 13% των μικρών επιχειρήσεων,
- τα σημαντικότερα εμπόδια στο ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, είναι οι εσωτερικές αντιστάσεις και η έλλειψη ψηφιακής κουλτούρας (36%), η εύρεση επαρκών οικονομικών πόρων (14%) και η έλλειψη δεξιοτήτων και τεχνογνωσίας εντός της επιχείρησης (10,5%).
Οι επιχειρήσεις που επιδιώκουν να διατηρήσουν και να επεκτείνουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα πρέπει να αγκαλιάσουν τον ψηφιακό και οργανωτικό μετασχηματισμό. Με την κατάλληλη στρατηγική και την προσεκτική διαχείριση των κινδύνων, μπορούν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της τεχνολογίας και των νέων οργανωτικών δομών για να προχωρήσουν στο επόμενο επίπεδο.